Responsive image

Voetnoten

Download de app voor meer functionaliteit.

Voetnoten

(1) Voorstel voor een aanbeveling van de Raad inzake het garanderen van een rechtvaardige transitie naar klimaatneutraliteit, COM(2021) 801 final.

(2) Mededeling “De Europese Green Deal”, COM(2019) 640 final. Zie ook de resolutie van het Europees Parlement van 15 januari 2020 en de conclusies van de Europese Raad van 11 december 2020.

(3) Daarnaast heeft de Unie zich ertoe verbonden om uiterlijk in 2050 klimaatneutraliteit te realiseren. Zie Verordening (EG) 2021/1119 tot vaststelling van een kader voor de totstandbrenging van klimaatneutraliteit (PB L 243 van 9.7.2021, blz. 1).

(4) Mededeling ““Fit for 55”: het EU-klimaatstreefdoel voor 2030 bereiken op weg naar klimaatneutraliteit”, COM(2021) 550 final.

(5) Bijvoorbeeld: mededeling “EU-bodemstrategie voor 2030 – Profiteren van de voordelen van een gezonde bodem voor mens, voedsel, natuur en klimaat”, COM(2021) 699 final, mededeling “Nieuwe EU-bosstrategie voor 2030”, COM(2021) 572 final, mededeling “EU-biodiversiteitsstrategie voor 2030 – De natuur terug in ons leven brengen”, COM(2020) 380 final, mededeling “Een nieuw actieplan voor een circulaire economie – Voor een schoner en concurrerender Europa”, COM(2020) 98 final en mededeling over het EU-actieplan “Route naar een gezonde planeet voor iedereen EU-actieplan – Verontreiniging van lucht, water en bodem naar nul”, COM(2021) 400 final.

(6) Mededeling “De EU-economie na COVID-19: gevolgen voor de economische governance”, COM(2021) 662 final, blz. 17.

(7) Deze ramingen omvatten investeringen in het elektriciteitsnet, elektriciteitscentrales, industriële ketels en de productie en distributie van nieuwe brandstoffen, alsook investeringen in isolatie van gebouwen, energierenovatie en vervoersgerelateerde infrastructuur zoals oplaad- en tankstations. Zij omvatten echter geen investeringen in spoor-, weg-, luchthaven- of haveninfrastructuur en houden evenmin rekening met toekomstige behoeften op het gebied van aanpassing aan de klimaatverandering, zoals investeringen om bestaande activa beter bestand te maken tegen klimaatverandering, of met hogere kosten als gevolg van frequentere extreme weersomstandigheden. Zie SWD(2020) 98 final, blz. 17. Zie COM(2020) 789 final en SWD(2020) 331 final voor ramingen van de investeringskloof met betrekking tot de vervoersinfrastructuur.

(8) Mededeling “Een klimaatveerkrachtig Europa tot stand brengen – de nieuwe EU-strategie voor aanpassing aan de klimaatverandering”, COM(2021) 82 final.

(9) Mededeling “Digitaal kompas 2030: de Europese aanpak voor het digitale decennium”, COM(2021) 118 final.

(10) Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het beleidsprogramma 2030 “Traject naar het digitale decennium”, COM(2021) 574 final.

(11) COM(2021) 662 final, blz. 17.

(12) De diensten van de Commissie actualiseren deze cijfers.

(13) Gezamenlijke mededeling “De EU-strategie inzake cyberbeveiliging voor het digitale tijdperk”, JOIN(2020) 18 final.

(14) Voorstel voor een verordening tot wijziging van Verordening (EU) nr. 910/2014 betreffende een Europees kader voor een digitale identiteit, COM(2021) 281 final.

(15) Mededeling over het actieplan voor Europese democratie, COM(2020) 790 final.

(16) Verordening (EU) 2019/1150 ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten, PB L 186 van 11.7.2019, blz. 57.

(17) Verordening (EG) 2018/302 inzake de aanpak van ongerechtvaardigde geoblocking en andere vormen van discriminatie van klanten op grond van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging in de interne markt, PB L 60I van 2.3.2018, blz. 1.

(18) Voorstel voor een verordening betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten (wet inzake digitale diensten), COM(2020) 825 final, en een voorstel voor een verordening over betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector (wet inzake digitale markten), COM(2020) 842 final.

(19) Mededeling over een EU-strategie voor het digitale geldwezen, COM(2020) 591 final, mededeling “Een Europese datastrategie”, COM(2020) 66 final, en mededeling “Bevordering van een Europese benadering van artificiële intelligentie”, COM(2021) 205.

(20) Voorstel voor een richtlijn betreffende de verbetering van de arbeidsvoorwaarden bij platformwerk, COM(2021) 762 final.

(21) Mededeling “Opstelling van een Europese verklaring over digitale rechten en beginselen voor het digitale decennium”, COM(2022) 27 final.

(22) Mededeling over de actualisering van de nieuwe industriestrategie van 2020, COM(2021) 350 final.

(23) Tot deze gebieden behoren bijvoorbeeld actieve farmaceutische ingrediënten en andere gezondheidsgerelateerde producten.

(24) Werkdocument van de diensten van de Commissie “Strategische afhankelijkheden en capaciteiten van de EU: tweede fase van de grondige evaluaties”, SWD(2022) 41 final.

(25) Als onderdeel van het actieplan voor kritieke grondstoffen intensiveert de Commissie de samenwerking met de lidstaten om strategische afhankelijkheden met betrekking tot de grondstoffenvoorziening van de EU te verhelpen door a) gediversifieerde toelevering van buiten de Unie (bv. partnerschappen met Canada), b) recycling en c) duurzame winning en verwerking van grondstoffen in de EU. De Commissie gaat na hoe deze aanpak op het gebied van kritieke grondstoffen kan worden afgestemd op de groene en digitale transitie (bv. wat betreft kritieke grondstoffen die nodig zijn voor batterijen, zonnepanelen, halfgeleiders of waterstof).

(26) Mededeling “Strategisch prognoseverslag 2021: Het vermogen en de vrijheid tot handelen van de EU”, COM(2021) 750 final.

(27) Jaarverslag over de eengemaakte markt 2022, SWD(2022) 40 final.

(28) Voorstel voor een verordening tot vaststelling van een kader voor maatregelen ter versterking van het Europese ecosysteem voor halfgeleiders (Chipwet), COM(2022) 46 final.

(29) Zie met betrekking tot het ruimtevaartpakket met name de gezamenlijke mededeling “Een EU-benadering van het ruimteverkeersbeheer – Een bijdrage van de EU aan de aanpak van een mondiale uitdaging”, JOIN (2022) 4 final, en het voorstel voor een verordening tot vaststelling van het programma van de Unie voor veilige connectiviteit voor de periode 2023-2027, COM(2022) 57 final. Zie voor het defensiepakket met name de mededeling “Bijdrage van de Commissie aan de Europese defensie”, COM(2022) 60 final, en de mededeling “Routekaart voor kritieke technologieën voor veiligheid en defensie”, COM(2022) 61 final.

(30) Mededeling “Langetermijnactieplan voor betere uitvoering en handhaving van de regels inzake de eengemaakte markt”, COM(2020) 94 final.

(31) Mededeling “In kaart brengen en aanpakken van belemmeringen voor de eengemaakte markt”, COM(2020) 93 final.

(32) Mededeling “Het actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten”, COM(2021) 102 final.

(33) Ten minste 78 % van de bevolking van 20 tot en met 64 jaar moet tegen 2030 een baan hebben, ten minste 60 % van alle volwassenen moet elk jaar een opleiding volgen en het aantal mensen voor wie sociale uitsluiting of armoede te dreigt, moet vóór 2030 met ten minste 15 miljoen zijn afgenomen.

(34) Zie https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2021/05/08/the-porto-declaration/

(35) Mededeling “De Europese onderwijsruimte tegen 2025 tot stand brengen”, COM(2020) 625 final.

(36) Mededeling “Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht”, COM(2020) 274 final, blz. 20.

(37)

Het gaat onder meer om financiering op het gebied van het cohesiebeleid in het kader van het ESF+ en het EFRO, Erasmus+, Horizon Europa, het specifieke programma Digitaal Europa, InvestEU, het Fonds voor een rechtvaardige transitie, het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering en het moderniseringsfonds.

(38) In dit verband biedt het voorstel van de Commissie voor een richtlijn betreffende minimumlonen een kader om ervoor te zorgen dat werknemers in de Unie kunnen rekenen op toereikende minimumlonen die een waardig bestaan mogelijk maken, ongeacht waar zij werken.

(39) Mededeling “Een kapitaalmarktenunie ten dienste van mensen en ondernemingen – Een nieuw actieplan”, COM(2020) 590 final.

(40) Mededeling “Strategie voor de financiering van de transitie naar een duurzame economie”, COM(2021) 390 final.

(41) Voor meer informatie zie: https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/banking-and-finance/sustainable-finance/eu-taxonomy-sustainable-activities_en .

(42) Mededeling “Een EU-strategie voor normalisatie – Mondiale normalisatie ter ondersteuning van een veerkrachtige, groene en digitale eengemaakte markt in de EU”, COM(2022) 31.

(43) Mededeling “Criteria voor de beoordeling van de verenigbaarheid met de interne markt van staatssteun ter bevordering van de verwezenlijking van belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang”, PB C 528 van 30.12.2021, blz. 10.

(44) De Europese Investeringsbank heeft er ook op gewezen dat particuliere investeringen moeten worden aangejaagd door middel van risicodelingsinstrumenten om de aanhoudende macro-economische onzekerheid te beperken. Zie Europese Investeringsbank, Investment Report 2021/2022: Recovery as a springboard for change, 2022, blz. 124.

(45) Mededeling “Richtsnoeren inzake staatssteun ter bevordering van risicofinancieringsinvesteringen”, PB C 508 van 16.12.2021, blz. 1.

(46) Dit bedrag is samengesteld uit 1,211 biljoen EUR (langetermijnbegroting) en 806,9 miljard EU (NextGenerationEU). Het grootste deel van de middelen van NextGenerationEU zal worden besteed via de faciliteit voor herstel en veerkracht (723,8 miljard EUR), die steun verleent in de vorm van subsidies (338 miljard EUR) en leningen (385,8 miljard EUR). Voor meer informatie zie https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/long-term-eu-budget/2021-2027/whats-new_nl .

(47) Verordening (EU) 2021/241 van het Europees Parlement en de Raad van 12 februari 2021 tot instelling van de herstel- en veerkrachtfaciliteit (PB L 57 van 18.2.2021, blz. 17).

(48) De zes beleidspijlers zijn omschreven in artikel 3 van de RRF-verordening.

(49) Mededeling “Sustainable Europe Investment Plan – European Green Deal Investment Plan”, COM(2020) 21 final.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.